Sverigefinländarnas delegation/Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta Stadgar beslutade av Delegationen plenum 2024
1 § Delegationens målsättning och arbetssätt
1.1 Sverigefinländarnas delegation – på finska Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta – är ett organ som bevakar sverigefinnarnas språkliga, kulturella, samhälleliga och sociala intressen.
Delegationen skall upprätthålla kontakter med den svenska statsmakten och svenska myndigheter, Europarådet och andra nationella, nordiska och internationella samfund.
Delegationens bevakar hur Europarådets konventioner angående minoritetsspråk och minoritetsskydd efterföljs beträffande sverigefinnarna, och vilka redogörelser som Sveriges regering lämnar till Europarådet angående detta. Delegationen bevakar även hur uppföljningen av de krav som Europarådet ställer på den svenska statsmakten efterföljs.
Delegationens målsättning verkställs med stöd av dess stadgar och de beslut som delegationens plenum och presidiet fattar.
1.2 Delegationen ansvarar för inriktningen och målsättningen av sin verksamhet, enligt de beslut som fattas av Delegationen.
1.3 Delegationen fattar beslut om sin ekonomi.
1.4 Delegationens verksamhetsområde är Sverige.
1.5 Delegationens språk är finska och svenska.
1.6 Delegationens hemort är Stockholm.
1.7 Delegationens stadgar är på finska och översätts till svenska. Om det förekommer skillnader i tolkningen av dessa är det de finskspråkiga stadgarna som gäller.
2 § Målsättning och uppgifter
2.1 Delegationen har som målsättning att stärka finska språkets ställning samt revitalisera och trygga dess fortlevnad i Sverige. I målsättningen ingår också att utveckla den sverigefinska kulturen, som bygger på den finska och finlandssvenska kulturtraditionen, att skapa förutsättningar för finskspråkiga institutioner och finskspråkig service inom olika samhällsområden och verka för att den sverigefinska gruppen vidmakthålls som en medveten och aktiv minoritetsgrupp i Sverige.
I sin verksamhet skall delegationen verka för inte enbart finska språkets utan även tvåspråkighetens betydelse.
Delegationen vill sprida större insikt och förståelse bland majoritetsbefolkningen för den sverigefinska minoritetens språkliga och kulturella strävanden.
Sverigefinskheten är en del av det mångkulturella Sverige. Därför ingår kontakter med majoritetssamhället, andra nationella minoriteter och i Sverige bosatta olika etniska grupper i delegationens verksamhetsområde.
Till Delegationens uppgifter hör att främja sverigefinnarnas kulturautonomi, upprätthålla kontakter med myndigheter och samfund som har att bevilja och besluta om anslag.
Vidare är Delegationens uppgift att främja samarbetet mellan sverigefinländska samfund.
3 § Sammansättning
3.1 De sverigefinska riksorganisationerna och Svenska kyrkans finskspråkiga arbete får utse en (1) ledamot per 1-499 medlemmar och ytterligare en (1) ledamot per 500-999 medlemmar. Därtill berättigar varje påbörjat tusental till en (1) ledamot dock högst sju (7) ledamöter per organisation. Ledamöterna ska utses av organisationens högsta beslutande organ.
3.2 Övriga sverigefinländska samfund, institutioner och nätverk är berättigade till en (1) ledamot var.
3.3 Politiska partier, som är representerade vid Sveriges riksdag, svenska riksorganisationer/samfund och internationella organisationer/samfund kan få observatörsstatus vid Delegationens session.
3.4 Varje organisation som är representerat vid Delegationen får själv bestämma längden på sin ledamots/sina ledamöters mandatperiod. När en ledamot avgår väljer ifrågavarande samfund en ny ledamot i stället för den som avgår och informerar sessionens sekretariat om detta före delegationens ordinarie session.
3.5 Efter ansökan kan Delegationen som sina medlemmar anta nya samfund, institutioner och nätverk vilkas funktion inte enbart är lokal eller regional.
3.6 En organisation som inte har deltagit i två på varandra följande sessioner betraktas ha lämnat Delegationen och dess verksamhet.
4 § Plenum
4.1 Plenum
Delegationens högsta beslutande organ är ordinarie plenum, som samlas en gång per år före utgången av den 31 maj. Plenum är beslutsmässig när mer än hälften av ledamöterna är närvarande.
Ett extra plenum ska sammankallas om presidiet så beslutar eller minst en tredjedel (1/3) av Delegationens ledamöter i samma ärende skriftligen så kräver. Delegationens extra session kan endast behandla ärenden som är nämnda i möteskallelsen.
4.2 Röst-, yttrande- och närvarorätt
Röst-, yttrande- och närvarorätt vid Delegationens session preciseras i paragraf 3 i stadgarna.
En medlem av presidiet får inte delta vid omröstning såsom ledamot för Delegationen när frågan om beviljande av ansvarsfrihet för redovisningsansvariga tas upp till behandling och inte heller delta i valet av revisorer.
Plenum beslutar i varje enskilt fall om yttranderätt för andra närvarande än ledamöter.
4.3 Beslutstagande
Besluten i Delegationens session fattas med enkel majoritet, om inte annat föreskrivs i stadgarna. Omröstningar sker vanligen öppet. Val skall förrättas med slutna röstsedlar. Vid lika röstetal avgör lott.
4.4 Kallelse till plenum
Kallelse till Delegationens session måste skickas till de organisationer som är representerade vid Delegationen senast tre (3) månader före sessionen och till extra session senast sex (6) veckor före sessionen. Föredragningslistan, motioner och andra dokument till ordinarie session skall sändas till Delegationens ledamöter senast fyra (4) veckor före ordinarie session.
Föredragningslistan och dokumenten till extra session skall sändas till Delegationens ledamöter senast tre (3) veckor före extra session.
4.5 Motioner
Motioner skall inlämnas av Delegationens ledamöter till presidiet sex (6) veckor före tidpunkten för sessionen.
4.6 Förslag angående personval skall inlämnas till sammankallande i valberedningen senast sex (6) veckor före sessionen.
Valberedningen förslag sänds till ledamöter som har anmält sig till sessionen senast en (1) vecka före tidpunkten för sessionen.
4.7 Plenums ärendelista
Under ordinarie plenum behandlas följande ärenden:
- Plenums öppnande
2. Plenums stadgeenlighet
3. Godkännande av representationsbefogenheter, beviljande av yttrande-, förslags- och närvarorätt
4. Godkännande av dagordningen
5. Godkännande av ordningsregler för plenum
6. Val av plenums styrelse
6.1 Ordförande(-n)
6.2 Sekreterare
6.3 Två (2) protokolljusterare
6.4 Två (2) rösträknare
6.5 Kontroll av röstberättigade
- Val av kommittéer
- Presentation av årsbokslut
- Presentation av revisorsberättelse
- Genomgång av presidiets verksamhetsberättelse och beslut av dess godkännande
- Beslut om godkännande av bokslut och överflyttnig av föregående årets överskott samt beslut om ansvarsfrihet för presidiet
- Behandling av ärenden från presidiet
- Behandling av Delegationens ledamöters motioner
- Behandling av stadgeändringar
- Beslut om verksamhetsplan och budget
- Beslut om presidiets års- och mötesarvoden
- Väljs enlig stadgarna
17.1 Delegationens ordförande
17.2 Delegationen viceordförande för två (2) år
17.3 Presidiet andra medlemmar
17.3 Suppleant till Presidiet
- Val av två (2) revisorer och suppleanter för dessa enligt stadgarna
- Beslut om personer som ska teckna Delegationen
- Medlemsansökningar
- Val av valberedning för att bereda kommande plenums personval och utse valberedningens sammankallande
- Plenums avslutning
5 § Presidiet
5.1 I presidiet ingår Delegationens ordförande, viceordförande, tre (3) ordinarie medlemmar samt en (1) suppleant.
5.2 Presidiet väljs årligen vid Delegationens ordinarie session. Presidiets ordinarie medlemmar vals för en period av två (2) år och suppleant för ett (1) år.
5.3 Presidiets arbetsuppgifter är:
- att ansvara för Delegationens löpande verksamhet och budget.
- att vid behov anställa personal och sakkunniga inom budgetramen.
- att förbereda Delegationens sessioner.
- att årligen upprätta förslag till verksamhetsplan och budget för nästkommande år.
- att årligen sammanställa förslag till föregående års verksamhetsberättelse. I verksamhetsberättelsen ingår bokslut, revisorernas utlåtande samt förslag om beviljande av ansvarsfrihet för redovisningsskyldiga.
- att representera Delegationen under tiden mellan sessionerna.
5.4 Presidiet är beslutsmässigt då minst tre av presidiets medlemmar är närvarande. En av dessa skall vara ordförande eller viceordförande.
5.5 Om en presidiemedlem börjar en tjänst som delegationens anställd bör hen lämna sin plats i presidiet.
6 § Revisioner
Två ordinarie revisorer och två revisorssuppleanter ska väljas. En ordinarie revisor och en revisorssuppleant ska vara auktoriserade/godkända revisorer.
7 § Delegationens verksamhets- och räkenskapsår är kalenderår.
7.1 Föreningens firma tecknas av ordförande, viceordförande och en tredje person utsedd av presidiet, alltid två i förening.
7.2 Delegationens verksamhets- och räkenskapsår är kalenderår.
8 § Stadgeändring
Beslut om ändring av dessa stadgar kan fattas om två tredjedelar (2/3) av Delegationens ledamöter understöder förslaget. Stadgeändring kan endast behandlas om den särskilt omnämnts möteskallelsen. Ärenden angående stadgeändring tas till behandling om minst en tiondel (1/10) av Delegationens ledamöter i motion så kräver.
9 § Delegationens upplösning
9.1 För Delegationens upplösning krävs, att förslaget antas med fyra femtedels (4/5) majoritet vid Delegationens ordinarie session samt vid en tidigast en (1) månad senare hållen extrasession. Upplösning av Delegationens kan tas upp till behandling endast om detta särskilt meddelats i möteskallelsen.
9.2 Upplöses Delegationen skall dess resterande tillgångar tillfalla i Sverige verksamma samfund som bedriver verksamhet som uppfyller Delegationens syften.
Plenum 27–28 april 2024